Trans-sex

text

(Eng)

The common denominator among the different groups of transsexuals organized to work for transgender rights is the need to feel legitimized and formally recognized.

The documentary work pays special attention to body expressions, the aesthetic construction that represents the subjects as individuals and in the transformation of their appearances as political weapons in public, while privately a reaffirmation.

At the same time Trans-Sex explores the clash between the reality of the mirror and the ideal of beauty they want to achieve.


(Cast)

El denominador común de los diferentes grupos de transexuales organizados para trabajar por sus derechos es la necesidad de sentirse reconocidos y legitimados en su identidad.

El trabajo documental del proyecto se detiene en la expresividad de los cuerpos, en la construcción de una estética que les represente como individuos y en la transformación de la apariencia como arma política en lo público y como reafirmación en lo privado.

Al mismo tiempo explora el enfrentamiento entre la realidad del espejo y el ideal de belleza al que quieren llegar.

 

(Eng)

“What is being a man and what is being a woman? Does anyone believe that the white-black dichotomy in fact is hiding a fascinating range of colors?

We do not believe in the gender identity disorders. We’re juggling the genre, not victims but wrestlers, militant activists.


We claim our bodies against the regulations that imposes a strict moral health and before a system of binomial genders and we propose new alternative ways to understand and construct the body, and freely express the many gender possibilities. We want to make the androgyny beauty visible and claim the right to so-called ambiguity. We took the streets not to show off but to show ourselves, to share our world with the world.


We want to love ourselves with and from our diverse bodies, minds, fantasies and illusions. We reject any pressure that depersonalizes us. “

Excerpt from the manifesto of “The Guerrilla Travolaka” – Barcelona, 2008.


(Cast)

“¿Qué es ser un hombre y qué es ser una mujer? ¿Acaso alguién creyó que sólo la dicotomía blanco-negro escondía en realidad una fascinante escala de colores?

No creemos en las disforias de género, ni en los trastornos de identidad. Somos malabaristas del género, no somos víctimas sino luchadores, militantes, activistas.

Reivindicamos nuestros cuerpos frente a la normatividad que impone una estricta moral médica, y ante un sistema de géneros binomio proponemos nuevas formas alternativas de entender y construir el cuerpo y de expresar libremente los múltiples géneros posibles. Queremos visibilizar la belleza de la androginia y reclamar el derecho a la mal llamada ambigüedad. Ocupamos las calles no para exhibirnos sino para mostrarnos: para compartir nuestro mundo con el mundo.

Queremos querernos con y desde nuestros diversos cuerpos, mentes, fantasías e ilusiones. Rechazamos cualquier presión que nos despersonalice.”

Extracto del manifiesto de “La Guerrilla Travolaka” – Barcelona, 2008.

 

(Eng)

“The encounter between social realities that are historically parallel is especially rich in revelations. How can we not understand that rights are not harmonic, nor static, nor finished content and devoid of subjective interpretation? When a particular person laughs at a standard that contains an impersonal “right to life” and decides that it is better if they kill her, but don’t scratch her face because her aesthetic construction is precisely where she was playing with her life.”

Unfortunately, the traditional exercise of law is determined to perpetuate parallel between abstract norms and concrete subjects.”

Excerpts from “Subverting the parallel” By Elizabeth Vasquez (Coordinator Transgender Project)


(Cast)

“El encuentro entre realidades sociales históricamente paralelas es especialmente fértil en revelaciones. ¿Cómo no entender que los derechos no son armónicos, ni estáticos, ni contenidos acabados y desprovistos de interpretación subjetiva, cuando una persona concreta, se ríe de una norma que contiene un impersonal “derecho a la vida” y reflexiona que prefiere que le maten, pero que no le rayen la cara, porque es precisamente en su construcción estética donde ella se ha jugado la vida?

Desafortunadamente, el ejercicio tradicional del Derecho se empeña en eternizar paralelas entre sujetos concretos y normas abstractas.”

Fragmento del texto “Subvertir las paralelas” por Elizabeth Vásquez (Coordinadora ProyectoTransgénero)